Thursday, August 7, 2008

kantareller, mums





Pratade med mamma idag. Har inte ringt henne på över en vecka eftersom jag trodde att hon var ut på en minisemester med syster Marie, broder Tord och brorsbarn Pierre och Lize. Någon semester blev det inte pga allt regnande. Hon berättade att det har regnat och blåst så förfärligt att inte ens Etna (hunden) ville gå ut!

Förutom det så var allt bra där hemma. Mamma berättade att Ann (också en syster) och Marie varit ute och plockat svamp. Marie hade varit om med en stor korg med härliga kantareller igår så mamma har haft något att göra.


När jag ringde så höll hon på att göra en svampstuvning till varma mackor. Riktigt kände lukten av stuvningen ända hit!!! Tänk - gräddstuvade gula kantareller!! MUMS och åter MUMS.


Är tacksam över att jag har torkade trattisar kvar som Ann skickade över. Använder dessa bara vid mycket speciella tillfällen.


Hmm, undrar om Ann eller Marie kan tänka sig skicka över torkade Karl Johan svamp? Imorgon fredag ska jag försöka ringa Ann igen. Försökte idag, men hon var väl ute i hagen eller stallet och pysslade.


Nu när hösten närmar sig och det blir prat om svampplockning och bärplockning så längtar jag hem till Sverige. Det är något speciellt att vara ute i skogen. Tystnaden och med bara ens egna tankar, en kaffekorg med goda mackor, klar hög luft. Då och då avbryts tystnaden av att man säger några ord till sin vän som också delar samma upplevelser. Det är många fina minnen man har.

Det har regnat här idag också. Passade på att göra några örhängen, ett armband och ett halsband med matchande örhängen i lined agat (svart). Har ett till projekt som ligger på uppläggningsbordet. Om det vill sig så blir det ett till armband. Sedan har jag ett annat arbete på gång med sötvattenspärlor, får se vad det blir.

Bilden på gulingarna har jag fått gratishttp://www.fotoakuten.se/ Kika in på den sidan. Enormt med fantastiska fotografier, inte första och sista gången jag lånar bilder från den sidan.

Snart börjar Stargate SG1 en av två serier som jag följer. Den andra är "Taken", endast två eller tre avsnitt kvar av den. Båda handlar om aliens. Är vi ensamma, eller?

2 comments:

Gunsan said...

Hm, ja d va ju kul att se nan guling pa bild i alla fall...

Mona har varit upp till mig ett par ganger och vi har hojat ut i bushen o snokat efter gulingar, men inga sett....

Hon daremot hittade skapligt manga har forra veckan, hemikring....

Far val se om jag far aran att hitta nagra i ar. Vore ju forbankat kul!

Just nu said...

Du kanske skulle kontakta Ann och Marie. De har ju sina ställen. Ann torkade åt mig ett år och skickade över, gissa en som bara använder dem vid vissa tillfällen! Moi!