Sunday, October 12, 2008

October is Breast cancer awareness month!


Efter ha genom gått detta själv vill jag påminna om hur viktigt det är att hålla koll på sin kropp.
Det är nu snart tre år sedan jag fick min sista cellgiftsbehandling och det går inte en dag utan att jag är tacksam över att jag hade lärt mig hur viktigt det är att undersöka sig själv. Det blev min räddning i alla fall. Går fortfarande hos mina läkare, var sjätte månad för att vara mer precis.

Halva mitt ärr är fortfarande illrött pga att jag har radioaktiva små frön i en liten "säck" där cancern satt. Med tiden sa falnar det också. Deltar i en kliniskundersökningsgrupp och ingen av oss 56 kvinnor har fått något återfall vilket är en oerhört lyckad undersökning enligt Dr Pignol. Normalt så borde 3% av en sådan grupp fått återfall.
Själv är jag mycket glad över att jag kan hjälpa andra kvinnor. Det är inte alla som har samma möjlighet som jag att bo i den stora staden med alla möjligheter. Kvinnor som bor långt ute på landet slipper t ex åka in och få strålning varje dag, nu blir det bara en dags vistelse, operation, och så åker man hem. Än så länge går det bara att göra på dem som har tidig bröst cancer.


Så här bör du göra minst en gång i månaden och vad jag fått mig informerad helst efter "röda veckan".
-När du duschar. Lyft din högra arm. Använd fingertopparna på vänster hand och känn igenom varje del av ditt högra bröst. Leta försiktigt efter knölar eller förändringar under huden. Lyft sedan vänster arm och undersök vänster bröst.
-Framför spegeln. Låt armarna hänga längs sidorna. Titta på brösten efter partier som veckats eller rynkats, om det finns gropar eller förändringar i huden. Placera händerna bakom nacken och titta på om brösten skiljer sig åt i form eller kontur. Kläm bröstvårtorna försiktigt för att se om det kommer vätska.
-Ligg på rygg. Lägg en kudde eller handduk under vänster skuldra. Placera vänster arm bakom huvudet. Använd höger hand för att känna igenom ditt vänstra bröst.
Börja vid kanten och känn igenom bröstet genom att röra fingertopperna i små cirklar in mot bröstvårtan var noggrann med att känna igenom hela bröstet. Upprepa undersökningen på höger bröst.
-Armhålan. Ta slutligen och vila armen på t ex en bänk och använd cirkelrörelser för att känna mellan bröstet, armhålan och överarmen samt själva överarmen.


No comments: