Tuesday, May 5, 2009


Om man nu ska lägga sig i debatten som pågår i Sverige om att sälja ut Apoteket till stora och medelstora köpare säger jag bara snart kan Sveriges medborgare se sig i himlen efter sina högkostnadkort! Det kanske går ett, kanske två år innan det börjar gnisslas bland de nya ägarna. Det kommer helt enkelt inte att vara lönsamt i deras ögon. Säkerligen så kommer det att bli samma system som här i Kanada. ROVDRIFT på oss kunder. Om man inte har särskilda förmåner hos sin arbetsgivare, och då måste man arbeta heltid, så betalar man fullt ut vad alla medikamenter kostar. Plus, en s k administrationsavgift. Den varierar beroende på hur nära ett sjukhus eller en läkarmottagning "apoteket" ligger. För egen del har jag varit tvungen av olika anledningar nyttjat deras "service" under de senaste fyra åren. Under denna tid har jag sett att adminavgiften har gått upp 200%. Exempel, om medikamenterna kostar $20 så läggs adminavgiften till som kan vara allt från (minimum) $8.94 till $15.99. Det har hänt i mitt fall att medicinen har varit billigare än avgiften! Det kommer att sluta med att, som här, folk som inte har råd med de "riktiga" medicinerna söker sig till de genmanupulerade vilka är betydligt billigare. Och vad som händer i kroppen visar framtiden.
Vad jag sett i en lista så är det ett apotek i Ludvika som säljs och tre i Borlänge. De nya köparna ska vara fullvärdiga konkurrenter till Apotekt AB som blir kvar. Det är 466 av 946 apotek som berörs i hela landet. På förslag är att 150 apotek ska tas över av ett statligt småföretagbolag som erbjuds majoritetsägande.

No comments: