Saturday, September 19, 2009


I flera dagar har en ekorre gjort ett flertal besök IN VÅR LÄGENHET. Det började för drygt en vecka sedan. Jag satt i soffan och tyckte att jag såg en grå skugga i ögonvrån. Tittar dit och vad ser jag, en ekorre i mitt vardagsrum. Han, eller hon, hade klättrat upp i en av mina kaktusar och rört upp jorden i aloveran. När jag snabbt reser mig upp så åker självklart kaktusen i golvet! Trodde att det var sista gången vi hade ett sådant besök, ack vad jag bedrog mig. Någon dag senare hör jag hur en annan kruka åker i golvet, rusar ut i vardagsrummet och ser en grå skugga försvinna ut på balkongen. Igår, fredag, hade Ozzy lämnat balkongdörren öppen när han drog ut på sitt em-skift, och gissa vad? Jo vi hade ett till besök. Upptäckte det idag när jag skulle tända en lampa jag har på golvet. Hela golvet var en enda stor jordhög. Ekorren hade då haft riktigt kul i mina två största krukor och spritt ut jorden plus grävt ett djupt hål i den största krukan. Han är antagligen ute efter rötterna och har nu hittat ett perfekt ställe att hämta mat. Till saken hör att vi bor på femte våningen! Har sett hur andra ekorrar bokstavligen klättrat på väggarna högt upp på hyreshusen.
Varelsen som hälsar på oss är grå. Vi har två andra färger på ekorrar också och de är svarta och rödbruna såsom i Sverige.
Vi funderar nu vad vi ska göra. Har funderingar på att hänga upp någonslags draperi. Men dessa djur är smarta och inte särskilt lättskrämda. Så vad gör man? Förslag mottages.

3 comments:

Gunsan said...

Katt...
Hund, annu battre...

Just nu said...

Hehehehe .... vill ha båda, men är alltför stor djurvän för att kunna lämna dem ensamma när vi jobbar under helgerna. Vi är borta 13 timmar per dag då. Alltså INTE bra för djuren.

Gunsan said...

Ahhh, enda alternativen da, om ni inte valjer en liten knahund - kolla de overgivna pa en dog pound, istallet for att kopa fran en uppfodare, om alla gjorde det skulle det inte produceras for manga hundar som sen overges.... - som ni kan ta med till jobbet, sa far ni hyra en hundvakt eller lamna den pa dagis.....