Sunday, September 6, 2009

ÄNTLIGEN!!!!!!!!
Det verkar som om den svenska staten ÄNTLIGEN tagit sitt förnuft till fånga och BEGÄR att de som kommer till Sverige också SKA KUNNA SVENSKA för att fungera i det svenska samhället. Lever själv som en invandrare och det krävdes att jag MÅSTE kunna åtminstone ett av de officiella språken för att överhuvudtaget kunna bosätta mig här. Visst, det finns kurser för de som känner sig osäkra i språken och de är välkomna. Man gör ett test för att se vilken nivå man ligger i så man hamnar i "rätt" grupp från början. Har själv tagit ett sådant test för att förbättra min engelska och framför allt, skaffa mig ett nätverk! Och, var jag ska vända mig i det kanadensiska samhället om jag skulle t ex behöva hjälp. Kursen har varit, och är fortfarande, nyttig för mig.
Enligt en artikel i Expressen idag, söndag, gick det att läsa att fr om 1 december 2010 ska det bli obligatoriskt för ALLA invandrare att gå en kurs i svenska och samhällsorientering för att de ska få sin ersättning.
Säger bara HURRA! Något som jag har tyckt ända sedan jag arbetade på Invandrarverket.
Efter att ha träffat en massa människor här i Kanada som hört hur "enkelt och lättvindigt det är att bara FÅ pengar när man kommer till Sverige" har drivit mig smått vansinning.
Min fråga till den svenska regeringen är också,
När ska ni ta itu med alla som kommer under falska namn och får uppehållstillstånd på de namnen? Och så snart de fått uppehållstillstånd byter till sitt eventuella riktiga namn?
Här i Kanada ÅKER DE UT MED OMEDELBAR VERKAN. De har 24 timmar på sig att packa en väska.
Det var som en tjänstman sa i Buffalos gränsstation, "när du ljuger, hur ska jag veta när du börjar tala sanning, om du nu gör det?"
Det finns en hel del att rensa upp i Sverige. Det är bara synd att vi alltid "ska vara sååååå lagom och inte stöta oss med någon eller några". Det tragiska är, att hela världen skrattar åt oss svenskar hur dumma och lättlurade vi är.
Jag har hört så många historier hur dumma och lättlurade svenskar är att jag en vacker dag kommer skriva ett brev till Sveriges invandrarminister (sorry, integrationsminister heter det ju!) själv och berätta vad jag hör här i Kanada. För många har släktingar i Sverige.
Den värsta grejen jag varit med om var när jag fick en utskällning av en tjej för att inte hennes mamma fick en svenskt pass. Jaaa, vad säger man? Hon berättade minsann att hennes mamma hade betalat 200 000 usdollar till en smugglare för att komma till Sverige med hennes syster och bror. Varifrån? Irak .............
Så skärpning Sveriges Regering!
Ta och rensa upp en gång för alla så ska ni få se att det framträder en mer positiv bild av de invandrare som verkligen kommit till Sverige för att söka skydd och framför allt en framtid för sig själva och sina barn.

2 comments:

Gunsan said...

Whoa!!!
Tappar inte hakan i forsta tagen, men nu hanger den lagt!
Bra skrivet!

Ja, kara varld - sjalvklart ska man integreras om man ska flytta till ett annat land.

Tank om jag skulle vagra prata engelska, hm.... Vem f-n skulle jag val prata med har i Usa?

Ja, Sverige ar val lustigt - och vi som ar fodda svenskar,om vi vill flytta tillbaka till Sverige far vi minsann immigrera precis som alla andra, som Skatteverket upplyste mig forsta aret jag bodde har......

Det daltas alldeles for mycket pa en del stallen och skars av pa andra, demokrati och rattvisa gar nog inte alltid hand i hand.

Just nu said...

Tack. Jag har mycket mer att berätta och skriva om när det gäller svensk invandrarpolitik, det kanske kommer mer en annan gång. Har ju jobbat inom verket och sett alldelens för mycket. Tyvärr, så håller jag med vad SD säger i vissa debatter. Men deras vinklingar är inte alltid av godo. Det tilltalar alltför många som inte begriper vad politik är. Hade en diskussion med en på en annan blogg och det var vidrigt vad han drog på.

Och är det så att vi flyttar tillbaka så ska du också veta att vi inte kan ta med oss vad som helst heller. Vi MÅSTE uppvisa kvitton på saker och ting! Det du! Kollande det med svenska Tullverket. Fick också en chock. Kan ju förstå om man tar t ex en bil men typ skinsoffan. Knasigt värre är vad det är.

Men tur är att vi i alla fall får rösta!